Open Catalog Interface (OCI)

Open Catalog Interface (OCI) is een standaard, ontwikkeld door SAP, waarmee bedrijfssoftware direct met een online catalogus (zoals een webshop) kan communiceren. Alle beschikbare productinformatie kan dan een-op-een overgenomen worden door uw ERP pakket. Handmatig gegevens overnemen is dan echt verleden tijd !

Onze webshop ondersteunt verbindingen via Open Catalog Interface. En de eerste OCI koppeling ging medio 2016 online!

Hoe werkt het ?

In uw bedrijfssoftware wordt de verbinding met onze OCI koppeling ingesteld. Daarna kunnen gebruikers direct vanuit uw softwarepakket (bijv. onder leveranciers) onze webshop raadplegen. Men wordt automatisch ingelogd en gebruikt de webshop zoals ze gewend zijn. Alleen bij het afrekenen gebeurt er iets anders...

Via een Open Catalog Interface wordt niet meteen besteld. In plaats daarvan wordt de winkelwagen meegenomen naar de eigen bedrijfssoftware. Dit wordt ook wel een "Punchout" genoemd. Alle gegevens van de winkelwagen, zoals artikelomschrijvingen en prijzen worden overgenomen en staan meteen goed in uw ERP pakket. Hiermee kunt u vervolgens uw reguliere bestelproces doorlopen.

Toepassingen

OCI wordt vooral door grote ondernemingen gebruikt om hun inkoopproces efficiënter en minder foutgevoelig te maken. Dat proces is bij dergelijke bedrijven vaak sterk afgekaderd, waardoor direct bestellen bij webshops doorgaans niet is toegestaan.

Men erkent echter dat webshops diverse voordelen bieden, vooral op het gebied van beschikbare informatie. Leveranciers doen vaak veel moeite om een gebruiksvriendelijk online platform op te zetten, dat gebruikers veel voordelen kan bieden. Het is dan spijtig als een degelijk inkoopproces het moeilijk maakt om deze voordelen te benutten. OCI is dan ook tevens een manier om de voordelen van online gebruikersomgevingen te integreren in bestaande bedrijfssoftware en inkoopprocessen.

Implementatie

Indien u interesse heeft in een OCI koppeling met Hagro Precisie BV, is het verstandig om eerst bij uw automatiseerder na te vragen of uw bedrijfssoftware de Open Catalog Interface ondersteunt. Niet ieder ERP pakket kan hier namelijk mee overweg. Wordt OCI ondersteund? Neem dan contact met ons op. Implementatie kost ons 2-4 weken en omvat afstemmen en een test.

Voordelen

  • Integreert informatierijke webshops naadloos in uw eigen inkoopproces
  • Inloggen hoeven gebruikers niet meer
  • Gegevens komen sneller en foutloos terecht in uw bedrijfssoftware: nooit meer gegevens handmatig overnemen
  • Rechten zoals controle en autorisatie binnen uw proces worden behouden
  • U bestelt gewoon zoals u gewend bent